DAG 3

Daar ben je weer!

En we gaan aan de slag met één van mijn favoriete onderwerpen: creativiteit.
Creativiteit kan natuurlijk niet ontbreken in een Creative Changemaker Crashcourse.
Gek genoeg ontbreekt het in ons werk vaak wel.

Om hoofd, hart en handen aan het werk te zetten, kun je in deze les 4 dingen verwachten:

E

Uitleg over (het gebrek aan) creativiteit in je werk

E

Een breintest om te achterhalen wat jouw natuurlijke neiging tot denken is

E

Een creatieve warming up om outside the box te denken

E

Een praktische oefening om van vraagstuk naar oplossing te komen, waarbij je gebruik maakt van creatief én kritisch denken.

Er zijn 3 belangrijke redenen waardoor je creativiteit in je werk beperkt wordt:

E

De nadruk op efficiëntie.

Sinds de industriële revolutie worden mensen gezien als ‘human resource’, die hun tijd zo efficiënt mogelijk moeten gebruiken. Daarom worden werkwijzen gestandaardiseerd en zijn er protocollen. Zo hoef je niet steeds opnieuw na te denken, kun je je focussen op ‘targets’ en worden fouten of afwijkingen voorkomen. Hoewel er steeds meer aandacht komt voor ‘human capital’ en talentmanagement een buzzwoord is, blijkt het in de oude structuren nog knap lastig om écht op de inzet van individuele talenten te managen.

E

De waan van de dag.

Sinds de intrede van digitale communicatiemiddelen is een mailtje sturen, of een meeting inplannen ‘zo gedaan’. Met één druk op de knop kun je een vraag of opdracht over de schutting gooien. Zo ben je er zelf weer even vanaf. Klinkt misschien niet aardig, maar het gebeurt in praktijk aan de lopende band. We zijn elkaar een groot deel van de dag aan het ‘entertainen’. Vooral met mail, maar ook met vergaderingen. Op deze manier worden we steeds reactiever in ons werk en houden we weinig tijd over om te denken. Een belangrijke voorwaarde voor creativiteit!

E

Ons creatieve brein wordt niet aangesproken.

Je weet misschien dat het brein grofweg twee helften heeft. De linkerhelft is sterk in strategie, rationaliteit, logica, regels, taal, cijfers en details. De rechterhelft is sterk in verbeelding, creativiteit, intuïtie, nieuwsgierigheid, fantasie en communicatie. Wat denk je? Op welk deel van jouw brein wordt in je werk vooral een beroep gedaan?

Kortom: Hoe creatief je van nature ook bent, er is een grote kans dat je in je werk vooral een beroep doet op je linkerhersenhelft.

Ben jij benieuwd naar je natuurlijke neiging tot denken met je linker, of rechterhersenhelft?

Doe de breintest! Print het werkblad uit (of teken na) en beantwoord de vragen, door steeds een cirkel (A of B) in te kleuren.

Wat kwam er uit jouw test?

We vinden het leuk als je jouw uitslag deelt in de LinkedIngroep:

Je zou denken dat de hersenhelften van nature in balans zijn. Bij extreem succesvolle mensen is dit ook vaak het geval. Denk aan Albert Einstein. Hij kon zowel creatief, outside the box denken (rechterhelft), als analytisch en mathematisch (linkerhelft).

Ben jij geen Einstein? No worries. Bij de meeste mensen is één van de twee hersenhelften dominant. Wat je uitslag ook is (dominant links of rechts): het is altijd goed.
Je brein wordt wel het gelukkigst én je benut je potentieel het best als de twee hersenhelften met elkaar communiceren. In je werk betekent dit dat je zowel analytisch als creatief kunt denken. Processen kun je zo inrichten dat voor beide ruimte en aandacht is.
Ben je nu vooral analytisch bezig? Besteed dan meer aandacht aan creativiteit.

Buiten je natuurlijke comfortzone, zit altijd de grootste groei en ontwikkeling. Dus prikkel ook eens bewust de hersenhelft die nu minder aan bod komt!

Linkerhelft stimuleren

  • Schrijf een artikel over je werk
  • Bezoek een escaperoom en ga lekker puzzelen
  • Leer een nieuwe taal
  • Lees non-fictie
  • Bijt je vast in een onderwerp waar je weinig van weet: crypto, beleggen, zwarte gaten

Rechterhelft stimuleren

  • Maak intuïtief een tekening (hoeft niet mooi!)
  • Doe een tastspelletje
  • Ga lekker dansen
  • Zing een lied en probeer het te onthouden

Beide stimuleren

  • Speel schaak
  • Teken iets na door goed te observeren
  • Leer een route uit je hoofd van een kaart en probeer hem vanuit je geheugen te volgen

Organisaties wíllen graag proactieve, creatieve medewerkers.
Creativiteit leidt tot innovatie.

En toch kiezen we vaak voor bekend terrein: de voor de hand liggende oplossing. Dit komt omdat we best lui zijn.
Rachel legt uit hoe dit zit.

Ok. Als Creative Changemaker ben je je bewust van het gevaar van olifantenpaadjes: onze neiging om te kiezen voor de kortste weg van A naar B. Door die neiging kiezen we ongemerkt voor de meest aannemelijke optie, de makkelijkste oplossing. Om te innoveren is het interessant om af en toe wat ruimer te denken en de perspectieven op een vraagstuk te verbreden.

Creatieve warming up

Wat als iets niet is wat het lijkt? Om je voorbij je eerste neiging heen te helpen, hebben we een klein boekje, met korte creatieve oefeningen voor je. Laat je fantasie de vrije loop en probeer ongehinderd door bestaande kennis te spelen met mogelijkheden!

We vinden het leuk als je jouw bijdrage weer deelt in de LinkedIngroep:

Oefenen met creatief en kritisch denken

Je hoeft niet passief te wachten of er een goed idee ‘tot je komt’. Creativiteit lijkt zo magisch, maar dat hoeft het niet te zijn. Het ontstaat in een mix van prikkeling en ontspanning. Niet voor niets zeggen veel kunstenaars dat hun creativiteit ontstaat vanuit discipline: niet wachten tot het idee rijp is, maar alvast beginnen. Onderweg komen vanzelf inzichten.

In een team, of projectgroep geldt dit net zo. Je kunt met elkaar creativiteit organiseren.
Dit doe je door actief werkvormen te introduceren die voorkomen dat je met elkaar vast blijft zitten in bekende denkpatronen. Als zich een vraag(stuk) voordoet, ga je niet direct met elkaar op zoek naar oplossingen. Dan is namelijk de kans groot dat je tot vanzelfsprekende, maar beperkte ideeën komt (verticaal denken). In plaats daarvan introduceer je nieuwe wegen en moedigt vrije associatie aan. De onverwachte ideeën die vanuit fantasie ontstaan, gebruik je om tot nieuwe oplossingen te komen (lateraal denken).

Dit proces gaan we oefenen!

Stap 1

Kies een actueel vraagstuk uit je werk. Een ‘hoe’ vraag leent zich het beste.
Bijvoorbeeld: hoe kunnen we inwoners bewust maken van de mogelijkheid tot budgetondersteuning?

Welke oplossingen komen direct in je op? Noteer deze.

Stap 2A

In deze stap introduceer je een creatieve denkoefening, waarmee je nieuwe paadjes gaat aanleggen in je brein. Dit is de omweg. Deze oefening heeft NIETS te maken met je aanvankelijke vraag. Om je te helpen hebben we een paar ‘random’ woorden uitgezocht. Kies er één en maak een mindmap waarin je eigenschappen van dit woord verkend.
Bijvoorbeeld: MARKT – kraampjes, goedkoop, zaterdag, verkopen, roepen, rozen, voordeel

Stap 2B

Hoe zou je deze eigenschappen kunnen toepassen in creatieve oplossingen bij jouw vraagstuk?
Bijvoorbeeld: Op de zaterdagmarkt zetten we een marktkraam waar mensen informatie krijgen over budgethulp. Om ze te verleiden krijgen ze een bosje rozen cadeau.

Stap 3

Bekijk met elkaar of er interessante ingrediënten of uitgangspunten tussen de oplossingen zitten om daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Je kunt nu die elementen combineren, toetsen aan de uitgangspunten en prioriteren. Kortom: in deze fase mag je de kaders er bij halen en met positief-kritische denkkracht bedenken: wat is waardevol, wat is realistisch, wat is haalbaar?
Bijvoorbeeld: We zetten in het stadhuis een marktkraampje waar we praktische gidsjes uitdelen met budgettips.

Hoe vond je deze oefening?

We vinden het leuk als je jouw creatieve denkproces deelt in de LinkedIngroep:

Laat het niet bij deze week…

Inspiratie is een heerlijk gevoel. Het geeft je energie, laat je groeien en maakt je hongerig naar meer… Tegelijkertijd weet jij heel goed hoe snel nieuwe inzichten weer naar de achtergrond verdwijnen. De waan van de dag slokt je op, oude structuren en automatische gewoonten nemen het over.

Hoe zou het voor je zijn als je écht werk maakt van jou Creative Changemakerschap? Wat zou dat voor jou betekenen? Wat zou het voor je organisatie betekenen?

Ja, ik wil graag laagdrempelig meer!

We’ve got your back. En die van je collega’s.
Op 12 november 2021 organiseren we de derde editie van Chaos in de Orde, hét jaarlijkse werkfestival voor organisatievernieuwers. Een dag met de creme de la creme: topsprekers op het gebied van creativiteit en innovatie. Praktische, interactieve sessies met tips, tools en technieken die jou helpen om binnen jouw organisatie creatief te zijn. Let op: tot 1 oktober kun je nog deelnemen tegen het early adopter tarief. Klik op de knop voor info en tickets:

Ja, en ik wil graag all-in!

Persoonlijke groei heeft tijd nodig. En begeleiding. Wij snappen dat. Daarom is er een Creative Changemakers Class. Dit programma is uniek in Nederland. Een half jaar lang word je in een kleine groep gelijkgestemden (max 15) begeleid in je groei. Je volgt lessen van verschillende docenten en ontwikkelt je in: mindset, intrapreneurschap, groepen in beweging brengen, storytelling voor zakelijke impact, complexe boodschappen communiceren met beeldtaal en persoonlijk leiderschap. Let op: er is beperkt plek.