DAG 4

Verbeeldingskracht

Als kind kon je helemaal opgaan in je eigen fantasie. Niets was te gek, of onmogelijk. Je creëerde met een wc-rolletje, een oude handdoek of een pan je geheel eigen wereld.

Verbeeldingskracht is het grootste onderscheidende vermogen van de mens. Dankzij onze verbeelding zijn we in staat voorbij onze realiteit te denken. Iets te zien, wat (nog niet) bestaat. Verbeelding is de drijvende kracht achter innovatie.

Verbeeldingskracht is ook een belangrijk instrument in communicatie.

De meeste mensen onthouden weinig informatie. Feiten, cijfers en abstracte informatie blijven nauwelijks plakken. Het grootste deel van de informatie die we horen of lezen vergeten we weer. Daarom is het heel ineffectief om lange beleidsstukken of rapporten te schrijven, of een Powerpointpresentatie met 56 slides vol tekst of bulletpoints.

Heeft het dan geen enkele zin om die te maken?
Jawel. Maar vooral voor jezelf. Het schrijven dient als doel dat je je gedachten kunt ordenen en je eigen ideeën kunt aanscherpen. Je haalt het gedachtenproces uit je hoofd en zet het op papier. Daardoor creëer je overzicht en kun je je verhouden tot ideeën.

Maar… zodra je gaat communiceren, kies dan alsjeblieft voor inspireren in plaats van informeren!

Tot de verbeelding spreken

Goede communicatie spreekt tot de verbeelding. Verhalen en beelden hebben de kracht om mensen mee te zuigen, om hun fantasie te prikkelen en ze te helpen om ‘voor zich te zien’ wat je bedoelt. Als je zoekt wegen om te zorgen dat ideeën blijven plakken en hun weg in de organisatie gaan vinden, kies dan voor een (beeld)verhaal.

Kijk maar naar jezelf. Als je iets voor je ziet (in je verbeelding), kun je er makkelijker in geloven. Toch? Als je ergens in gelooft, groeit de wil en het verlangen. En als de wil groot genoeg is, groeit de bereidheid om te handelen.

Kortom: hoe meer mensen een idee voor zich zien, hoe groter de kans dat het tot uitvoer komt. In communicatie verbind je mensen aan een idee door tot hun verbeelding te spreken, via verhalen (storytelling) en beelden.

Zakelijk tekenen

In de opdracht van vandaag, nodigen we je uit om een begin te maken met tekenen in je werk, als je dit nog nooit hebt gedaan. Als je hier wel al ervaring mee hebt: super! Laat je verbeeldingskracht stromen.

De combinatie van zakelijk tekenen en storytelling is heel interessant, als je wil dat mensen voor zich zien wat jouw visie is, als je emotie wil oproepen en wilt dat mensen de ideeën kunnen reproduceren en doorvertellen.

Rachel laat je zien hoe je met eenvoudige basisvormen heldere iconen kunt tekenen. Als je dit beheerst, kun je een start maken met het combineren van woorden en plaatjes.

 

Voorbeelden van iconen

Voorbeelden personificatie van iconen

Voorbeelden metaforen

Met het oefenblad oefen je zelf met 3 soorten tekeningen.
Je kunt natuurlijk zelf experimenteren met nog veel meer tekeningen!

Wil je in je werk een ‘visual PRO’ worden? We hebben een superuitgebreide, praktische online cursus zakelijk tekenen. Mocht je die in de toekomst willen doen, kun je die terugvinden in onze academie.

Praat mee!

We vinden het leuk als je jouw smeuïge anekdotes, ervaringen, inzichten uit de opdrachten of creatieve uitspatting deelt in de LinkedIngroep. Onder de actieve deelnemers worden 5 cadeaupakken verloot met inspirerende inhoud voor creatieve koplopers.

Laat het niet bij deze week…

Inspiratie is een heerlijk gevoel. Het geeft je energie, laat je groeien en maakt je hongerig naar meer… Tegelijkertijd weet jij heel goed hoe snel nieuwe inzichten weer naar de achtergrond verdwijnen. De waan van de dag slokt je op, oude structuren en automatische gewoonten nemen het over.

Hoe zou het voor je zijn als je écht werk maakt van jou Creative Changemakerschap? Wat zou dat voor jou betekenen? Wat zou het voor je organisatie betekenen?

Ja, ik wil graag laagdrempelig meer!

We’ve got your back. En die van je collega’s.
Op 12 november 2021 organiseren we de derde editie van Chaos in de Orde, hét jaarlijkse werkfestival voor organisatievernieuwers. Een dag met de creme de la creme: topsprekers op het gebied van creativiteit en innovatie. Praktische, interactieve sessies met tips, tools en technieken die jou helpen om binnen jouw organisatie creatief te zijn. Let op: tot 1 oktober kun je nog deelnemen tegen het early adopter tarief. Klik op de knop voor info en tickets:

Ja, en ik wil graag all-in!

Persoonlijke groei heeft tijd nodig. En begeleiding. Wij snappen dat. Daarom is er een Creative Changemakers Class. Dit programma is uniek in Nederland. Een half jaar lang word je in een kleine groep gelijkgestemden (max 15) begeleid in je groei. Je volgt lessen van verschillende docenten en ontwikkelt je in: mindset, intrapreneurschap, groepen in beweging brengen, storytelling voor zakelijke impact, complexe boodschappen communiceren met beeldtaal en persoonlijk leiderschap. Let op: er is beperkt plek.